سدیدالسلطنه و مطالعات زنان بوشهر در عصر قاجار

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

دانلود اصل مقاله

 

نویسنده :سیدقاسم یاحسینی

نویسنده و پژوهشگر

Yahosseini.gh@gmail.com

 

چکیده‏:

اگرچه رشته «مطالعات زنان» بیش از چند دهه (مشخصاً از دهه هفتاد میلادی قرن بیستم) نیست که در مغرب زمین در دانشگاه‏ها به‏صورت یک رشته مستقل دانشگاهی رونق گرفته و از اواخر دهه هفتاد قرن چهاردهم شمسی نیز در ایران این رشته در برخی از دانشگاه‏های تهران افتتاح شده است، اما پیش از این نیز نویسندگان و مورخان فرنگی و ایرانی به‏طور سنتی، مطالبی در این باره نوشته بودند که امروزه باید با دیدی علمی و روشمند، مورد استفاده دانشجویان رشته مطالعات زنان قرار گیرد.
یکی از این افراد پیشگام و پیشتاز، محمدعلی‏خان سدیدالسلطنه‏ (1320ـ1253ش.) می‏باشد که در فاصله دو سال پیش از انقلاب مشروطه تا نیمه جنگ جهانی‏ اول، مطالعات و یادداشت‏های جالبی درباره زنان بوشهر انجام داده و نوشته که تا امروز چندان مورد توجه اساتید رشته مطالعات زنان و جامعه‏شناسان در ایران و همچنین بوشهرپژوهان محلی قرار نگرفته است. وضعیت زنان بوشهر و روستاهای اطراف در سال‏های نخست قرن بیستم چندان روشن نیست. جهانگردان و مسافران اروپایی نیز که به ‏بوشهر سفر می‏کردند، به‏دلیل محدودیت‏های فرهنگی و ساختار مردسالارانه حاکم بر جامعه و تقریباً حذف زنان از روابط و مناسبات اجتماعی بیرون از خانه، قادر به ارتباط با زنان و لاجرم کسب هرگونه آگاهی از وضعیت آنان نبودند.
سدیدالسلطنه اطلاعات جسته و گریخته، اما جالب و خوبی دراین باره در یادداشت‏های خود ارائه داده است و خوشبختانه این خلاء تاریخی تا اندازه‏ای پُر شد‏.

کلید‏واژه‏ ها: سدیدالسلطنه، بوشهر، زنان، مطالعات زنان.

 

 

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

ضرورت ثبت تجربه‌های زنان از همه‌گیری کووید‏ ۱۹ (با تکیه بر جایگاه زن در خانواده)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی دانلود اصل مقاله   نویسنده :پیمانه صالحی نویسنده و پژوهشگر تاریخ‌شفاهی، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button