ضرورت ثبت تجربه‌های زنان از همه‌گیری کووید‏ ۱۹ (با تکیه بر جایگاه زن در خانواده)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

دانلود اصل مقاله

 

نویسنده :پیمانه صالحی

نویسنده و پژوهشگر تاریخ‌شفاهی، کارشناس‌ارشد زبان و ادبیات فارسی

pe_salehi@yahoo.com

 

چکیده‏:

نهاد خانواده در طول تاریخ از شرایط ساختاریِ جامعه تأثیر پذیرفته و بر آن تأثیر گذاشته است. به‌رغم تغییراتی که در بافت این نهاد رخ داده است، زنان به‌عنوان کنشگران اصلی در بازسازی و تبیینِ روابط میان اعضاء، از منزلت خاصی برخوردار بوده‌اند. حضور و مشارکت فعال زنان در جامعه به‌منزلة یکی از شاخص‌های مهم توسعة سیاسی و اجتماعی کشور قلمداد می‌شود. با نگاهی گذرا به تاریخ بیماری‌های همه‌گیر در جهان، جایگاه زنان در برخورد با بحران‌های ناشی از این بیماری‌ها نمایان می‌شود. این مقاله در پیِ آن است که به ضرورت ضبط‌وثبت تجربه‌های زنان در دوران همه‌گیری کووید- ۱۹ با بهره‌مندی از روش پژوهشی تاریخ‌شفاهی تاکید کند. با انجام مصاحبه‌های تاریخ‌شفاهی، روایت‌های زنانه از بحران کنونی تبیین شده و روشنایی‌بخش آیندگان خواهد بود.‏
هدف از این پژوهش، تاکید بر اهمیت ضبط‌ تجربه‌های زنان در دوران همه‌گیری کووید- ۱۹ و ثبت خاطرات آنان، با بهره‌مندی از روش پژوهشی تاریخ‌شفاهی می‏باشد. روش تحقیق لزوم به‌کارگیری مصاحبه‌های تاریخ‌شفاهی در گردآوری روایت‌های زنانه از بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹، با استناد به منابع کتابخانه‌ای تبیین شده و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است.
یافته‌ها: تاریخ‌شفاهی به‌عنوان یکی از روش‌های امتحان‌شده در حوزة پژوهش‌های مردمی، راهی مناسب به‌منظور تبیین تجربیات زنان است. بحران کووید- ۱۹ این فرصت را فراهم می‌آورد تا به ثبت‌وضبط تاریخ زنان پرداخت. تاریخ ‌شفاهی با رویکرد نوآورانة خود، تجربه‌های شخصی زنان را به تجربه‌های جمعی نزدیک می‌کند. نقش زنان که از خانواده فراتر رفته و بر اجتماع تأثیر می‌گذارند، به روشنی بیانگر دغدغه‌های آنان در این دوران خواهد بود.

کلیدواژه‌ها:زنان، تاریخ‌شفاهی، مصاحبه، کووید- ۱۹، بیماری‌های همه‌گیر.

 

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

جایگاه زنان در دولت خودخوانده داعش

نوع مقاله : علمی-پژوهشی دانلود اصل مقاله   نویسنده :شهره جلال‏پور‏ استادیار گروه علوم سیاسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button