راهنمای تنظیم مقالات

 

 

راهنمای تنظیم مقالات

الف. نکات عمومی

  1. مقاله‌هاي ارسالي قبلاً در نشريه ديگر يا مجموعه مقالات همايش‌ها چاپ و يا همزمان براي مجله ديگري ارسال نشده باشند.
  2. فصلنامه آرشیو ملي، شيوه‌نامه APA را به عنوان روش ارجاع‌دهي و کتابنامه‌نويسي اتخاذ کرده است. از نويسندگان محترم درخواست مي‌شود، از روش مذکور براي تدوين مقاله خود استفاده نمايند.
  3. اصول نگارش زبان فارسی به طور کامل رعایت شده و از به كاربردن اصطلاحات انگلیسی که معادل فارسي آن‌ها در فرهنگستان زبان فارسي تعريف شده‌اند، حتي‌الامكان پرهيز گردد.
  4. قبل از کاما، نقطه، نقطه ویرگول، کلمات دو هجایی و از این قبیل موارد، از فاصله استفاده نشود. بلکه از نیم فاصله استفاده شود و یا فاصله‌ای نباشد.
  5. عنوان در کوتاه ترین و زیباترین شکل ممکن به موضوع اصلی مقاله اشاره شود.
  6. چكيده های فارسی ۳۰۰-۲۰۰ کلمه شامل مقدمه، روش، یافته و بحث باشد و در صفحه اول مقاله جایگذاری شود
  7. خلاصه گسترده مقاله انگلیسی ۱۰۰۰-۸۰۰ کلمه ای که شامل مقدمه، روش، یافته ها و بحث است و مطالب اصلی و جدولهای اصلی نیز در آن ذکر می شود و در صفحه دوم مقاله جایگذاری شود.
  8. برای هر مقاله حداکثر ۵ کلیدواژه فارسی و انگلیسی به ترتیب حروف الفبای هر زبان ارائه شود و با ویرگول (،) از هم جدا شود.
  9. اصل بر استفاده از واژه های فارسی است. معادل غیر فارسی مفاهیم مهم و املای اسامی غیر فارسی در پانوشت همان صفحه آورده شود. فقط اسامی خاص با حروف بزرگ آغاز شوند.
  10. رسم الخط فصلنامه، برای واژگان فارسی BMitra و برای انگلیسی از قلم Times New Roman (انداره 12) استفاده شود.
  11. برای ارجاع داخل متنی به منابع، نام خانوادگی مؤلف و سال نشر منبع ذکر شود. مثال: حسینی (۱۳۷۰)، در موارد نادری که لازم است از نویسنده ای نقل قول مستقیم انجام شود، اولا عین مطلب نویسنده در داخل گیومه (” “) آورده شود و ثانيا شماره صفحه نیز پس از علامت : حتما ذکر شود. مثال: (احمدی، 1375، 607).
  12. فهرست الفبایی منابع فارسی و غیر فارسی جداگانه و با رعایت ترتیب زیر در آخرین بخش مقاله ارائه گردد

12-1مقاله: نام خانوادگی، حرف اول نام (سال انتشار)، عنوان مقاله نام کامل نشریه (ایتالیک) شماره جلد / سال (شماره پیاپی): صص. مثال:

بابایی فرد، الف (۱۳۸۹)، توسعه فرهنگی و توسعه اجتماعی در ایران، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ۱۰ (۳۷); ۷ تا ۵۹.

12-2 كتاب: نام خانوادگی، حرف اول نام (سال انتشار)، عنوان کتاب، شهر محل انتشار، اسم ناشر. مثال:

موسوی، م. و محمدی م (۱۳۸۸)، مفاهیم و نظریه های رفاه اجتماعی، تهران: نشر دانژه.

12-3 فصلی از یک کتاب (در صورتی که هر فصل نویسنده جداگانه ای داشته باشد): نام خانوادگی، حرف اول تام  (سال انتشار)، عنوان فصل. در: نام و نام خانوادگی سرویراستار (کلمه سرویراستار)، عنوان کتاب، شهر محل انتشار: اسم ناشر، صص. مثال

مدنی م (۱۳۸۱)، رفاه اجتماعی به مثابه آزادی در: قاضی طباطبایی م (سرویراستار)، آزادی و عدالت: تلاش برای همگرایی آرمانها، تهران: نشر آزادیخواهان، صص ۸۵ تا ۱۲۶.

12-4 در صورت ارجاع به کتاب ترجمه شده، بعد از عنوان کتاب، در داخل پرانتز، کلمه ترجمه و نام و نام خانوادگی متر جم به طور کامل ذکر شود.

مادرکوی. او سادوک بي. أي (۱۳۸۵). خلاصه روانپزشکی علوم بالینی رفتاری، ترجمه فرزین رضايى، تهران: انتشارات ارجمند.

5-12 منابع فارسی معین منابع غیر فارسی فهرست می شوند، با این تفاوت که به جای حرف اول نام نویسنده، همه نام به طور کامل قید میشود.

12-6 در صورت استفاده از منابع اینترنتی، علاوه بر رعایت نکات پیش گفته، نشانی اینترنتی منبع و تاریخ اتصال به اینترنت نیز قید شود. مثال:

Stark, B (2000), Women and Globalization, available at: www.emory.edu (25 April 2002).

13 . برای سهولت داوری، مقاله بر کاغذ A4 یک خط در میان و رویه حروف نگاری (تایپ) گردد.

  1. حجم مقاله تایپ شده از ۲۰ صفحه A4 و هر صفحه از ۲۶۰ کلمه تجاوز نکند. در هر مقاله می توان حداکثر تصویر شامل جدول و نمودار ارائه کرد.
  2. همراه هر مقاله لازم است نویسنده مسئول، نامه جداگانه ای به سردبیر نوشته، عنوان مقاله، نام و نام | خانوادگی، درجه تحصیلی، رشته تحصیلی، محل کار، نشانی الکترونیک (رایانامه) نویسندگان و ترتیب درج اسامی آنها در مقاله را با اخذ امضا از آنها ذکر کند.
  3. نویسندگان مقالات خود را باید به ایمیل نشریه ارسال نمایند.

18 مقالات ارسال شده بازگردانده نمی شوند.

  1. روش داوری مقالات به قرار زیر است:

19-1 در صورتی که مقاله طبق راهنمای نویسندگان تنظیم شده باشد، به صورت بی نام برای دو داور ارسال  می شود.

19-2  در صورتی که دو داور نظر واحدی (تأیید، رد، با اصلاح) داشته باشند، همان نظر اعمال خواهد شد و در غیر این صورت، مقاله برای داور سوم ارسال خواهد شد .

درباره modir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button